Barion Pixel

Örömkalligráfia oktató, akinek kezdetben nem volt öröm a kalligráfia.

örömkalligráfus

Vargáné Nagy Anna vagyok, a Kalligráf Megoldások megálmodója, az Öröm kalligráfia Facebook csoport vezetője. Szenvedélyem a kreativitás és az oktatás. Jó érzéssel tölt el, ha a workshopjaimon látom a tanítványok fejlődését óráról órára. Nagyon sokféle kreatív tevékenységet kipróbáltam, a kalligráfia a leggyönyörűbb, legmegnyugtatóbb, legfantasztikusabb mind közül.

Az elsős iskolapadban az írás számomra sok minden volt, de öröm semmiképpen sem. Görcsösség. Kínlódás, hogy a betűk szép kerekek legyenek. Unalmas gyakorlások sikerélmény nélkül. Túl lenni a leckén minél hamarabb. Örömtelen tevékenység. A dicséreteket sohasem én kaptam.

A padtársam, Évi gyöngybetűkkel írt. Meg voltam győződve róla, hogy a sikerének a titka az aranyhegyű töltőtolla. Én is olyanra áhítoztam, tudtam, éreztem, hogy ha nekem is lenne egy aranyhegyű tollam, akkor a betűim kerekebbek, egyenletesebben lennének, olyanok, mint egy gyöngysor….de nem lett aranyhegyű tollam, és az írásom is kesze-kusza maradt. Elvesztettem a hitemet a szépírásban, önmagamban. Negyven évig nem is gondoltam az aranyhegyű tollra.

Amikor egy szürke őszi napon megláttam egy kalligráfia workshopra invitáló képet, akkor, ott tudtam, hogy nekem ezzel a dolgom van, el kell mennem mindenképpen. A lelkesedés nagy volt, de csak pár napig tartott. A gyermekkori negatív emlékek visszarántottak a valóságba, nem engedték, hogy elhiggyem magamról, én is képes lehetek erre a gyönyörűségre.

Újabb évek teltek el. Pedagógusi munkámban és a vállalkozásomban gyakran foglalkoztatott a célok kitűzése és a megvalósítás, az út, ami a cél felé vezet, a tervezés. Ekkor kerültem kapcsolatba a Bullet Journal rendszerrel, és tagja lettem egy magyar online közösségnek, akik offline is találkoztak . Nekivágtam én is a saját naplóm írásának. Újra leporoltam a szépíró eszközeimet, és arra használtam ezt az új lehetőséget, hogy miközben a céljaimért küzdök, gyakoroljam a kalligráfiát, tanuljak rajzolni.

Egyszer csak azon vettem észre magam, hogy valami megváltozott/ átkattant bennem. Engedett ujjaim szorítása, eltűnt a görcsösség, meglett a vágyott lendület. Egyre nagyobb örömömet leltem a kalligráfiában!
Én magam is meglepődtem, hogy egész jól sikerült némelyik feliratom. Újabb eszközöket, ecsetfilceket próbálgattam. És egyszer csak érkezett egy felkérés a többiektől: tanítsam meg nekik azt, amit én tudok.

Tanítványaimat nagy szeretettel tanítom a tollforgatás rejtelmeire, és próbálom átadni nekik azt az örömöt, amit én is érzek alkotás közben. A sok pozitív visszajelzés alapján úgy tűnik, sikerrel.

Itt is azt a “módszert” alkalmazom, amit még dúlaként tanultam: nincs vezetés, figyelem van, ritmusra hagyatkozás, összehangolódás. Lassú és halk magyarázataim beleringatnak a csészevonalak, hullámok és hurkok világába.

Beszédem ritmikussága, ismétlései rögzítik a fontos szabályokat, dallamossága segít felülemelkedni a hibákon. 

Az az erős hit vezet, hogy meg tudod csinálni, amit elkezdtél. Akkor is, ha egyébként macskakaparás a kézírásod. Akkor is, ha nem vagy az az egy helyben ücsörgős típus.

Szelíden, de határozottan vezetlek el ahhoz a technikai tudáshoz, amire a szabad, lendületes és örömteli alkotáshoz feltétlenül szükséged lesz.

Célom:

  • Hirdetni: a szépírás nem a kiváltságosok tudománya, hanem egy bárki által elsajátítható készség, szorgalmas gyakorlás által kerülhet a birtokunkba.
  • Hogy a kalligráfiával egy olyan utat mutassak a kreatív technikák sokszínű világában, amely különlegességével egyéni fejlődési lehetőséget, jóleső örömet és büszkeséget okoz minden résztvevőnek. A kreativitás megélése egyéb életterületeinkre is jótékony hatással lesz , hatalmas löketet ad az unalmas hétköznapoknak.
  • A stressz oldás. Küzdelmeink a stresszel szemben nem mindig vezetnek sikerre, de kalligráfia gyakorlás közben, amikor arra koncentrálunk, hogy a betűelemek hogyan vékonyodnak és vastagodnak, akkor nem tudunk a mindennapi problémáinkkal foglalkozni. Lelki ellazulás történik.
  • Élménydús énidőt biztosítani a mindennapokban a rohanó nőknek, anyáknak.

Értékeim:

  • Érzelmeimet kreatív módon fejezem ki
  • Türelmes, nyugodt, a pozitívumokra fókuszáló pedagógus vagyok
  • Kézzel készített alkotásaimba önmagamat is beleadom, másokat is erre bíztatok
  • Közösségi tanulás híve vagyok. Egymást inspiráljuk, segítjük online és offline
  • Öröm tevékenység, flow élmény biztosítása a kalligráfia tanítás során

Kezdőknek ajánlott kurzusok:
https://kalligrafmegoldasok.hu/online_faux_kalligrafia/
https://kalligrafmegoldasok.hu/online-alapozo/

Haladóknak szóló kurzusok:
https://kalligrafmegoldasok.hu/online-modern-kalligrafia/
https://kalligrafmegoldasok.hu/kalligrafia_lettering/

Hírlevél feliratkozás

Ez is érdekelhet

Milyen stílusban kezdjem a kalligráfia tanulást?

Számomra nagy tanulság volt, a fejlődésem kapcsán, hogy nem a legjobb módszerrel kezdtem el a szépírás tanulást. Nem volt sikerélményem, nem okozott örömet. Abba is hagytam. Szerencsére nem végleg. Kalligráfia workshopok szép számmal elérhetőek. Hogy melyikkel...

Folyóírás, avagy könnyebb tanulás

Régebben is olvastam cikkeket a kalligráfia jótékony hatásáról, de a napokban egy svájci kutatás eredményei is alátámasztották amit már tudtam, hogy amikor folyóírással írunk, akkor az agy sokkal több területe lép aktivitásba, kevesebb amikor a klaviatúrát püföljük....

Hogy indulj el a kalligráfia csodás világában?

Biztosan láttál már szép kézírással írt feiratokat papíron, tárgyakon, talán azt is gondoltad, hogy ez nem nagy ördöngösség, neked is menni fog. Be is mentél talán pár papírboltba eszközöket vásárolni, és találtál ugyan pár filcet, örömmel nekiálltál a folyóírást...