Barion Pixel

Örömkalligráfia oktató, akinek kezdetben nem volt öröm a kalligráfia.

örömkalligráfus

Vargáné Nagy Anna vagyok, a Kalligráf Megoldások megálmodója, az Öröm kalligráfia Facebook csoport vezetője. Szenvedélyem a kreativitás és az oktatás. Jó érzéssel tölt el, ha a workshopjaimon látom a tanítványok fejlődését óráról órára. Nagyon sokféle kreatív tevékenységet kipróbáltam, a kalligráfia a leggyönyörűbb, legmegnyugtatóbb, legfantasztikusabb mind közül.

Az elsős iskolapadban az írás számomra sok minden volt, de öröm semmiképpen sem. Görcsösség. Kínlódás, hogy a betűk szép kerekek legyenek. Unalmas gyakorlások sikerélmény nélkül. Túl lenni a leckén minél hamarabb. Örömtelen tevékenység. A dicséreteket sohasem én kaptam.

A padtársam, Évi gyöngybetűkkel írt. Meg voltam győződve róla, hogy a sikerének a titka az aranyhegyű töltőtolla. Én is olyanra áhítoztam, tudtam, éreztem, hogy ha nekem is lenne egy aranyhegyű tollam, akkor a betűim kerekebbek, egyenletesebben lennének, olyanok, mint egy gyöngysor….de nem lett aranyhegyű tollam, és az írásom is kesze-kusza maradt. Elvesztettem a hitemet a szépírásban, önmagamban. Negyven évig nem is gondoltam az aranyhegyű tollra.

Amikor egy szürke őszi napon megláttam egy kalligráfia workshopra invitáló képet, akkor, ott tudtam, hogy nekem ezzel a dolgom van, el kell mennem mindenképpen. A lelkesedés nagy volt, de csak pár napig tartott. A gyermekkori negatív emlékek visszarántottak a valóságba, nem engedték, hogy elhiggyem magamról, én is képes lehetek erre a gyönyörűségre.

Újabb évek teltek el. Pedagógusi munkámban és a vállalkozásomban gyakran foglalkoztatott a célok kitűzése és a megvalósítás, az út, ami a cél felé vezet, a tervezés. Ekkor kerültem kapcsolatba a Bullet Journal rendszerrel, és tagja lettem egy magyar online közösségnek, akik offline is találkoztak . Nekivágtam én is a saját naplóm írásának. Újra leporoltam a szépíró eszközeimet, és arra használtam ezt az új lehetőséget, hogy miközben a céljaimért küzdök, gyakoroljam a kalligráfiát, tanuljak rajzolni.

Egyszer csak azon vettem észre magam, hogy valami megváltozott/ átkattant bennem. Engedett ujjaim szorítása, eltűnt a görcsösség, meglett a vágyott lendület. Egyre nagyobb örömömet leltem a kalligráfiában!
Én magam is meglepődtem, hogy egész jól sikerült némelyik feliratom. Újabb eszközöket, ecsetfilceket próbálgattam. És egyszer csak érkezett egy felkérés a többiektől: tanítsam meg nekik azt, amit én tudok.

Tanítványaimat nagy szeretettel tanítom a tollforgatás rejtelmeire, és próbálom átadni nekik azt az örömöt, amit én is érzek alkotás közben. A sok pozitív visszajelzés alapján úgy tűnik, sikerrel.

Itt is azt a “módszert” alkalmazom, amit még dúlaként tanultam: nincs vezetés, figyelem van, ritmusra hagyatkozás, összehangolódás. Lassú és halk magyarázataim beleringatnak a csészevonalak, hullámok és hurkok világába.

Beszédem ritmikussága, ismétlései rögzítik a fontos szabályokat, dallamossága segít felülemelkedni a hibákon. 

Az az erős hit vezet, hogy meg tudod csinálni, amit elkezdtél. Akkor is, ha egyébként macskakaparás a kézírásod. Akkor is, ha nem vagy az az egy helyben ücsörgős típus.

Szelíden, de határozottan vezetlek el ahhoz a technikai tudáshoz, amire a szabad, lendületes és örömteli alkotáshoz feltétlenül szükséged lesz.

Célom:

  • Hirdetni: a szépírás nem a kiváltságosok tudománya, hanem egy bárki által elsajátítható készség, szorgalmas gyakorlás által kerülhet a birtokunkba.
  • Hogy a kalligráfiával egy olyan utat mutassak a kreatív technikák sokszínű világában, amely különlegességével egyéni fejlődési lehetőséget, jóleső örömet és büszkeséget okoz minden résztvevőnek. A kreativitás megélése egyéb életterületeinkre is jótékony hatással lesz , hatalmas löketet ad az unalmas hétköznapoknak.
  • A stressz oldás. Küzdelmeink a stresszel szemben nem mindig vezetnek sikerre, de kalligráfia gyakorlás közben, amikor arra koncentrálunk, hogy a betűelemek hogyan vékonyodnak és vastagodnak, akkor nem tudunk a mindennapi problémáinkkal foglalkozni. Lelki ellazulás történik.
  • Élménydús énidőt biztosítani a mindennapokban a rohanó nőknek, anyáknak.

Értékeim:

  • Érzelmeimet kreatív módon fejezem ki
  • Türelmes, nyugodt, a pozitívumokra fókuszáló pedagógus vagyok
  • Kézzel készített alkotásaimba önmagamat is beleadom, másokat is erre bíztatok
  • Közösségi tanulás híve vagyok. Egymást inspiráljuk, segítjük online és offline
  • Öröm tevékenység, flow élmény biztosítása a kalligráfia tanítás során

Kezdőknek ajánlott kurzusok:
https://kalligrafmegoldasok.hu/online_faux_kalligrafia/
https://kalligrafmegoldasok.hu/online-alapozo/

Haladóknak szóló kurzusok:
https://kalligrafmegoldasok.hu/online-modern-kalligrafia/
https://kalligrafmegoldasok.hu/kalligrafia_lettering/

Hírlevél feliratkozás

Ez is érdekelhet

„Utazz és Írj!” kihívás

Kalligráfia oktatóként jól tudom, hogy mennyire fontos a szépírás gyakorlása. De valljuk be, csak úgy magunknak írogatni nem mindig a legélvezetesebb. Éppen ezért összeállítottam az Utazz és Írj Kihívást, melyben 7 napon keresztül küldök számodra egy-egy feladatot,...

Kalligráfia és lélek

Kalligráfia és lélek

Miért érdemes megtanulni és rendszeresen gyakorolni a kalligráfiát? Sokan a kézműves technikát látják benne hasznosnak. Létrehozni valamit a kezünk segítségével, ez mindenképpen érték. Érték és öröm a magunk számára, és nagyon gyakran örömöt okoz mások számára a szép...

Kalligráfia tanulás. Milyen életkorban ideális?

Mit gondolsz, van ideális életkor a szépírás tanuláshoz? Lehet, hogy túl idős vagy túl fiatal vagy a kalligráfia elsajátításához? Gyakori kérdés ez a leendő tanítványaim szájából. A tapasztalat azt mutatja, hogy felső határ nincs. Nem lehetsz olyan idős, hogy ne lenne...